
Part 1.   Why test in Belarus?

The ONI considered Belarus  to be an important test-case for  monitoring the Internet during elections  

for  four  reasons:  1) apparent regime motive; 2) the growing importance of the Internet  as  a “last 

frontier” of free informational  space in  the country; 3) past allegations  of regime-directed political 

filtering; and, 4) previous ONI baseline testing and research  which  proved that  the regime has the 

technical capability to filter the Net.  Let us look at each in turn.

In  March 2006, Belarus  President Aleksandr Lukashenka sought to continue his 12-year reign amidst 

rumours that a  “denim  revolution”  was  about to unfold.6   The backdrop to these elections was the 

President’s increasingly authoritarian regime. Since coming to power, Lukashenka has put in place a 

pervasive edifice to reinforce his rule, while keeping competitors contained and silenced. On paper, 

Belarus’ legal and administrative framework appears democratic. Indeed, the regime is characterized by 

a hyper-legalism  wherein all  actions – including civilian  repression  --  require a legal  pretext.  In 

practice however, all  state bodies function to service the control  of the Presidential  Administration (PA), 

and it is the President’s office that determines when  laws are to be enforced, and which illegalities are to 

be prosecuted.

Lukashenka’s architecture of  authoritarian control  has three key  dimensions: political/security, 

l eg is la t ive/adminis trat ive , and 

economic. The scope and reach of  these 

elements  has expanded in  lock-step with 

the entrenchment of the regime, from 

the 2001 presidential  elections through 

to the rigged referendum  in 2004 

(which lifted the constitutional limit 

allowing Lukashenaka to run for a third 

term), through  to this year’s presidential 

elections (March  2006).   Together  the 

troika works to diversify pressure points 

on both  government administrators and 

ordinary citizens, ensuring  compliance 

with  regime interests while maintaining 

the illusion  of legality.  (See Annex  A for 

a more comprehensive discussion  of 

Lukashenka’s “matrix of control” with 

specific  reference to the informational 

sphere and the Internet).

Politically, all  key decisions, in all 

spheres, are made by  the President, 

either  in  the form  of  official  Decrees or 

“unofficial”  (oral) statements that  carry 

the same weight, and are implemented 

ONI Internet Watch 001         10

6  Insiders suggest that the term “denim revolution” has far more resonance in the Western media than within Belarus itself.  
Indeed, there was little belief inside Belarus that a “revolution” would follow the election, and the size and persistence of the post-
election demonstrations -- with tents set up in October Square -- took many by surprise.

Box 1.  “Father” knows best

“Batka” – or “father” as President Lukashenka is called by  his 

supporters -- has brought stability, continuity, and economic 

security  to the lives of  the some 55% of  Belarus citizens who 

genuinely  support him,* namely  the rural,  middle-aged workers 

and elderly. Lukashenka was swept to power in 1994, on the 

strength of  his promises to eradicate rampant corruption and 

redress the large drop in living standards, which had fallen by 

half  during the country’s first four years of  independence. Once 

voted in, Lukashenka delivered on his promises, rooting out 

corruption and “normalizing” the economy  by  redirecting millions 

of  dollars into obsolete industries and collective farms.   This 

both resuscitated livelihoods and secured Lukashenka the 

lasting loyalty  of  the workers. He also “stabilized” government 

by  destroying the old elites (mostly  the Soviet-era 

nomenklatura) and replacing them with cadres more loyal to 

himself.   And then he embarked on an ever-more-authoritarian 

project  to ensure his continued political rule.  He disbanded the 

Parliament, creating a rubber-stamp institution in its stead, and 

proceeded to rule by  Presidential Decree.  He created a 

“healthier” society  by  introducing pervasive ideology  in support 

of  his policies in schools and workplaces, forcing young people 

to join the BRSM (Belaruskii Respublikanskii Sojuz Molodzhezhi

- Belarusan Republican Youth League), and limiting foreign 

travel and contact.

* Statistic comes from a January 2006 Gallup/Baltic Survey



even  if they contravene or  conflict with existing legislation.7  Legislative and administrative bodies, from 

the National Assembly  through to the Ministries on  down, function to sanction presidential  decisions – 

either  by  “proposing” legislation that the PA  has “suggested” or rubber-stamping pre-approved 

legislation.  The subsequent enforcement is also subject  to presidential  directives.  Presidential  power  is 

underpinned by a  solid array of security bodies.  In  the informational  sphere, these include the 

Committee for  State Security (KGB), the 

Ministry  of  Internal Affairs (especially 

Department “K” responsible for 

computer crime), and the State Center 

for  Information Security.  All  have wide 

latitude to investigate, surveil  and 

interrogate citizens (or  request same), 

including  the monitoring of any and all 

communications to “safeguard 

security.” 8

Legally, all organizational  entities – 

including political  parties, NGOs, 

television  and newspapers, and Internet 

Service Providers (ISPs)  -- are subject to 

strict rules for registration  and licensing, 

the technicalities of  which have often 

been used to shut down or stifle 

i n d e p e n d e n t o r o p p o s i t i o n a l 

organizations, news media, and those 

who dare to criticize the President in any 

way. Articles 367 and 368 of the 

Criminal  Code, which  make it a crime to 

“defame”  or “slander”  the President, are 

often  used in this respect.  Beyond this,  

new amendments  to the Code in 

December 2005 further restrict the 

public’s  capacity to gather, organize and 

speak.  Among other things, the 

amendments criminalize any activities 

that “discredit the Republic of Belarus.” 9

Economically, the formal  financial 

regulative bodies 10  have extensive 

ONI Internet Watch 001         11

7 For example, during a meeting devoted to the development of cellular communication the President gave the order to cancel the
international tender for a third GSM license and instead, to create a completely state-owned GSM operator, BeST.  See also 
Footnote 14.

8 Although the privacy of personal communications is enshrined in the Constitution, other laws override this right when it comes
to issues of “security.”  See Annex A, as well as discussion in Part 3.

9 According to recent statements by the Minister of the Interior (Uladzimer Navumau), this law will be used to track down regime
dissenters in cyberpace.  This discussion is picked up in Part 3 of the report. 

10 That is, the National Bank, State Customs Committee, Tax Ministry, and State Control Committee.

Box 2. Economic compellence: The Velcom case

Velcom is Belarus’ first private GSM operator,  established in 

1999. Initial control of  Velcom was split as follows:   the Cypriot-

owned SB Telecom (49%), the state-owned Beltelecom (31%), 

and the state-owned Beltechexport (20%).  However, 

Beltelecom was unable to contribute its portion of  the statutory 

capital obligations. The parties signed a new agreement, 

reducing Beltelecom’s capital obligations to 1%, while 

increasing the obligations of  the foreign founder to 69% (SB 

Telecom-69%; Beltechexport-30%; and Beltelecom-1%).   The 

agreement  further stipulated that Beltelecom would retain 31% 

share of  votes and profits, and that it had the right to “buy  back” 

its extra 30% of shares at a later date.

Within a few years the market  value of  Velcom rose to several 

hundred million dollars, and share prices rose accordingly. As 

Beltelecom continued to be unable to buy  back its  30%, the 

President  of  Belarus ordered that Beltelecom’s shares would be 

31%, to guarantee ‘real state control of  company  activity,’ (even 

though it de facto controlled 51% of  votes and profits).  Velcom 

partners were requested to “present” a portion of  their shares to 

Beltelecom to raise its official shares to 31%.  The state-owned 

Beltechexport  presented 10%. The foreign founder, however, 

refused to hand over the remaining 20% without compensation. 

Suddenly  Velcom started to have problems. The MCI threatened 

to cancel Velcom’s license, due to a licensing “violation” which 

the Ministry, itself, had previously  allowed to occur.   The 

managers of  Velcom, including the Cypriot  owners, were 

slapped with a criminal case, accused of  abusing custom 

privileges some years previously.  Despite the lack of  evidence, 

the Cypriot owners were arrested and placed in KGB detention.  

SB Telecom capitulated, handing over 20% of  its shares to 

Beltelecom.  The criminal case was closed,  and Velcom’s 

licensing problems disappeared. 

Source: Tomaszevskaya (2003) on http://www.ucpb.org/bel/showart.shtml?no=3305



powers to supervise all economic activity and financial  transactions in  the country. These powers are 

often  used to harass independent entities – from civic groups and organizations, through  to newspapers 

and other information  producers as well as businesses  -- to pressure them to conform  to state ideology 

and directives.  Many critics  and businesses have been  effectively curbed after being  charged with “tax 

irregularities” or other  “economic crimes.”  (See Box 2 above.  For more details, see Annex A). 

From the perspective of this report, one critical  result of the regime’s  political, legal  and economic 

machinations has been the gagging or shutting  down of independently-minded political parties, non-

governmental organizations and media.

When it comes to the traditional  channels  of  Belarus informational  space (press, radio, television), the 

independent press are rendered particularly  vulnerable because of the state monopoly on  printing  and 

distribution  facilities, which is controlled directly by  the Presidential Administration.  These facilities 

can  and do suspend the production and distribution of  publications that chose to carry  “inappropriate” 

information, and many independent papers have been forced to close.  Television  and radio are 

dominated by state-run  media, with  the remaining independent outlets “choosing” to carry mostly 

entertainment programmes or  local events.  International  media  is limited and declining (See Box  3, 

next page). 

Thus by  2005, a  host of foreign  and independent observers  were expressing grave concern  about 

Belarus’ restrictions on  freedom  of  speech, press, assembly, and association, and the intensified 

pressure on  independent media and NGOs, many  of  which  were forced out of existence through  legal 

technicalities compelling de-registration, or throughfrequent tax  investigations and other state-

sanctioned allegations and harassment.11

Against this backdrop, the Internet, whose content remains relatively unfettered for now, is seen by 

many as the last breach in Lukashenka’s informational blockade on free speech.12

ONI Internet Watch 001         12

11  See, for example Country Reports on Human Rights Practices - 2004. U.S. Department of State, released by the Bureau of 
Democracy, Human Rights, and Labor. February 28, 2005. http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2004/41671.htm.  Human 
Rights Watch, 2005, Belarus available on http://hrw.org/english/docs/2006/01/18/belaru12217.htm . 

12  See, for example, Valentinas Mite, Belarus Opposition Politicians Embrace Internet, Despite Digital Divide, RFE/RL, 
07.02.2006.



Box 3.  Discipline and punish:  Keeping the opposition and media in line

Civic organizations, political parties, trade unions and the independent media form the backbone of  the political 

opposition in Belarus. It is not  coincidental, then, that the Lukashenka regime “disciplines” them collectively. 

Rather than a frontal assault to ban independent organizations and publications, the authorities use multiple 

legal, economic and administrative methods to limit activities, prevent public gatherings, outlaw funding 

sources,  gag public communication efforts, and shut down communication channels and spaces.  Control is 

achieved through legislation (via an ever expanding array  of  strict  financial, administrative and content 

regulations), administrative harassment amounting to a “persecution by  permits” (with “re-registration” being a 

proven method to thin out the ranks), hounding by  tax authorities, and the threat of  being accused of 

“economic crimes.” More “hands on” tactics like phone-tapping, regular monitoring by  the KGB, and other 

forms of  intimidation are also wide-spread but difficult to document.  Arrests of  opposition activists, and their 

confinement  to “administrative detention,” have increased but charges are rarely  overtly  “political.” Rather the 

offenses are classified as “economic” or “hooliganism.”  At  the most extreme, political opponents --  including a 

journalist -- have “disappeared.” 

For traditional media, the State Press Committee implements state information policy  (e.g., ensuring no 

criticism of  the regime) and is empowered to suspend the activity  of  media outlets, and slap large fines on 

publications or individuals.  A common reason for State Press Committee intervention is to combat so-called 

“honor and dignity” offenses, that is, any statement that "defames the honor and dignity" of state officials. 

The independent press is attacked administratively  through restrictive registration and accreditation policies, 

unfair taxation. And, as noted in the main text,  is vulnerable because of  the state’s monopoly  on printing and 

distribution facilities.  According to Reporters Without Borders, the Lukashenka regime has “… systematically

shut  down the country’s few struggling independent newspapers by throttling them financially with huge fines 

or using ridiculous bureaucratic pretexts.”

As for television and radio the Belarus Broadcasting Company  is subordinate to the President. Remaining 

independent radio and television outlets operate on shoestring budgets,  avoid news programming (so as not to 

risk license loss) and focus on entertainment and local events..  Licenses are issued on the basis of  “political 

loyalty” and thus can be easily withdrawn. 

The penetration of  international media is  limited and declining. Like domestic media, international publications 

must be registered (vetted) by  the central authorities before being distributed in Belarus. Most individual cable 

operators, who are responsible for the materials they  re-broadcast, have stopped rebroadcasting BBC and 

CNN, leaving Euronews as the only  major international service available to some 30% of  cable subscribers. 

Russian channels, which used to be a source of  alternative information, have been fully  or partially  suspended 

with Belarus’ content  taking their place. The authorities have been known to charge Russian correspondents in 

Belarus with “honour and dignity” offenses, to prevent them from transmitting (to Russia) materials viewed as 

unfavorable to the Lukashenka regime.

Sources:  “Viasna ‘96” monthly reports catalogue cases of intimidation, harassment and persecution, see: www.spring96.org ; 

Belarus Helsinki Committee’s Annual and Monthly Reports (bhc.unibel.by); Reporters without Borders, Worldwide Press 
Freedom Index 2005; IREX, Media Sustainability Index 2004 and 2006; Jan Maksymiuk,  How Lukashenka has dealt with 
independent media, RFE/RL Reports, 26 December 2000, Vol.2, No.48.

ONI Internet Watch 001         13



Internet:  Lukashenka’s “Trojan Horse”?

As traditional  media have become either state-run, state-sanctioned, or shut down in  Belarus, the 

Internet as  a medium for information  has  grown in importance.13  Given  that some see the Internet as 

Lukashenka’s “Trojan horse,” it is not without irony that his regime has made significant effort to 

expand Belarus’ telecommunications capacities as part of the plan to modernize the state.  State policies 

also demonstrate Lukashenka’s desire to get telecommunications capacities into the hands of his rural 

supporters. Beltelecom’s cross-subsidization  of local telephone calls is one example of this, as are the 

aggressive policies for universal access.14

Although Internet  penetration in  Belarus  remains amongst the lowest in Europe, the user-base is  on the 

rise.  Estimates suggest that the number of Internet users doubled between 2002 and 2005, and now 

reaches close to some 2 million or  20% of  the population, although  only  some 5% are thought to be 

“permanent”  users  due to the high cost of  access.15 Surveys suggest that most users are young, educated 

and urban, based in  Minsk or  the regional  centers.16 40% of users  are also government employees, which 

has important implications for constraining their civic or oppositional cyberactivism.17

In  this respect, the majority of  Lukashenka’s core constituency  – the rural  workers, middle-aged and 

elderly – are not active Internet users as of yet.  A 2003 survey on the political  attitudes of Internet users 

and non-users found Internet users were more likely  to be skeptical of the Lukashenka  regime’s policies 

and propaganda, trust independent news sources  more than state-run organs, and were more inclined to 

actively support the opposition.18

The opposition takes to the web…

Even three years  ago, most “independent” websites in Belarus – of  oppositional  political  parties, human 

rights groups, non-governmental organizations – offered little more than slogans, basic contact 

information or  “wire service”  information without analysis. During  the October  2004 parliamentary 

election  campaign, for example, the websites of non-regime candidates offered a few oppositional 

slogans and minimal information on some of the hopeful contenders.

ONI Internet Watch 001         14

13  For example, Reporters without Borders asserts: “The Internet is an efficient source of independent news in a country where 
traditional media are under constant government pressure and online material is not censored much.”  See also: “Belarus
Protesters turn to the Internet,” http://i-policy.typepad.com/informationpolicy/2006/03/belarus_protest.html

14 See discussion of the state-owned Beltelecom monopoly below.  BeST is a fully state-owned mobile phone operator enacted in 
2004 to ensure a roll-out of mobile services to rural and poorer regions of the country, which would not be encumbered by market
considerations.. According to the license terms, the new GSM operator must provide special pricing for low-income subscribers 
and cover remote rural areas. The government expects the BeST network to cover 90% of the population by 2008/9. 

15  See “Internet Users in Belarus” at http://www.e-belarus.org/news/200506021.html. Estimates of users vary considerably. 
Non-regime sources suggest a significant rise in Internet users since 2002, from 809,000 users in 2002 (Reporters without 
Borders, Internet under Surveillance 2004) to 1,391,900 in 2003 (CIA World Factbook 2006). Based on the official estimate of 2 
million in 2005, it would seem the user-base has doubled in the space of three years. 

16 A 2003 survey found that  33% of active users were aged between 20-24, 50% were university graduates, 23% lived in Minsk 
and a further 46% lived in regional centers.

17 In 2004, all government employees in Belarus (which represent 80% of all employed people) became “contract employees,” 
with contracts renewable annually.  As such, they are now much more vulnerable to job dismissal, which discourages participation
in non-state sanctioned activities, including critical commentary. See Annex A.

18 Source: Belarus Independent Institute of Socio-Economic and Political Research, 2003 Survey.



The contrast with  2006 is  stark. In  the run-up to the elections, the main  opposition  candidates signalled 

their intent to leverage the Internet’s communicative and organizational  power.19 Aleksandr  Milinkevich 

had a site up and running almost immediately following his nomination 20 and the United Civic Party 

began  distributing a  regular  e-mail  bulletin, while dramatically improving the informational  content and 

appeal of its website.21   Beyond this, websites concerned with  human rights in  Belarus carry  an 

abundance of  news and analysis (see, for  example, Annex C and D), and some independent papers and 

oppositional  publications have moved on-line.22  Certainly, the information  and commentary contained 

on the websites of opposition  groups and independent news sources throughout the election and post-

election  protest period would not have been  allowed to appear  in the strictly controlled Belarus’ 

newspapers, radio or television.23

Moreover, the 2006 election period saw new and spontaneous uses of the net for  political  organization -- 

as forums and blogs  were used by “ordinary” people to connect and coordinate action.  There was a  rash 

of “flash  mob” political  gatherings in  Minsk and other centres that were not organized by the official 

opposition, but  by  young people who coordinated their  gatherings via  the Internet  and text messaging 

(see Part 3).

…and anticipates the spider

Given the Internet’s  growing importance to the opposition, a significant  subplot of the 2006 elections 

was whether or  not the regime would seek to “shut down”  the websites  of  oppositional candidates  and  

independent news sources.  Indeed, the loudly critical  “Charter  97” website – an  opposition site that is 

particularly popular  with Western audiences  because it  also carries English  -- anticipated that the 

authorities would seek to filter it, and posted information  on  how users could find alternative access 

routes.24

In  the event, however, Internet freedom did not alter the election  results.  On the 19th of March, 

Lukashenka won, claiming some 82.5% of the vote, with  Milinkevich garnering a mere 3%. Protests 

erupted as the opposition called foul-play, and carried on for  the following week.  While these rallies at 

times reached some 10-15,000 demonstrators, the “denim revolution” did not ignite.25   By week’s end, 

momentum had flagged, and the police were sent in to root out the diehards.

ONI Internet Watch 001         15

19 Milinkevich told Radio Svodboda:  “There is no equal access to the media [in Belarus]. We bank on the remaining independent 
newspapers, samizdat [underground press], and the Internet.” (RFE/RL—25.01.2006).

20 http://by.milinkevich.org/.

21 www.ucpb.org.

22  In December 2005, for example, the opposition newspaper Salidarnasc ceased printing and became an exclusively on-line 
newspaper. See: Belapan,14.02.2006,  www.gazetaby.com .

23 Although observers noted the extraordinary appearance of opposition candidate Kozulin on television prior to the elections, 
where he delivered a highly critical speech, which later found its way to Internet sites.  See: “Daring to crticise Belarus’ President,” 
on http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/programmes/from_our_own_correspondent/4790912.stm See also  “Belarus stifles 
critical media” on  http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/4818050.stm .

24 See:  www.charter97.org.  The site provides news, commentary, and an active opposition blog. During the elections, the blog 
provided up-to-the minute information on election protests and events. Charter 97 has made various allegations in the past of 
being disabled by way of regime-directed “denial of service” (DoS) attacks (e.g., February 2005).  A DoS attack involves flooding
the server with packets (requests) to overwhelm its capacity and thereby causing it or its network connection to fail.

25 These figures are cited by most independent media accounts.  Opposition sources claim higher figures of 20-40,000.



Past allegations

Allegations of  Internet blocking in Belarus are not new.  During the 2001 presidential  elections, various 

independent or oppositional groups claimed that their  sites were inaccessible, and that the Lukashenka 

regime was deliberately blocking access. By contrast, the authorities issued the entirely  plausible 

counter-claim that Internet problems were caused by  access overload:  too many people were trying  to 

access the sites all  at once during the elections.26  In June 2003, the www.bakte.net site was allegedly 

blocked on the order  of the secret police (KGB) because it had posted the text of a book criticizing the 

President, which the Ministry  of Foreign Affairs had called “political  pornography.” During the 2004 

parliamentary  elections and referendum  (which  allowed President Lukashenka to amend the 

constitution  so he could continue his reign), oppositional websites again reported access  problems, 

albeit on a lesser scale.27 In 2005, various websites claimed they were victims of deliberate blocking by 

state authorities or DoS attacks.28  However, none of these accusations has been  independently verified 

on the basis of testing.  And in  the absence of this, the Lukashenka regime’s claim  that any  Internet 

problems stem from overloaded servers is at least conceivable.

ONI baseline testing in 2005

To explore allegations of politically-motivated regime blocking  of sites, ONI undertook baseline testing 

between June 2005-January 2006.  The results confirmed that filtering was taking place -- but not of 

political  or  independent sites, which remained up and unfettered.  Rather, the only  “high  impact” 

websites29  being filtered in Belarus at that time were Russian gay  porn sites:  ONI attempts to access 

these “gay” sites from within Belarus consistently resulted in a “connection refused”  error, even  though 

the sites could be reached from a control location outside Belarus. 

In  fact, the authorities have formally admitted to the filtering  of the Russian sites, which they said were 

“legally”  and openly  blocked because of their  deemed unacceptable pornographic nature.30  What is  of 

note here is  that the regime felt obliged to make the legal  case for  this action, which was put together in 

2004.  As noted above, the government is characterized by  a hyper-legalism, with  all  state actions 

requiring a  legal basis (even if  this stems from  a Presidential decree and laws are applied in a  highly 

selective manner). Non-lawful  blocking of the Internet could be considered a  violation  of the Belarusan 

constitution  which on  paper “guarantees” free speech.  As  of yet, there is no law on the books that 

specifically  addresses the right of the state to regulate or block websites, although, as we shall  see in  Part 

3 below, this law is probably on its way.

ONI Internet Watch 001         16

26 No official documents confirm that the government blocked any sites.  However, on 10 September 2001, Letvinskiy Zubr – the 
“code name” for an anonymous but well-known commentator on the Internet in Belarus -- wrote a letter to Belarus Media 
claiming insider knowledge that the decision to block the Internet was “made on the highest level” with the First Deputy Head of
the Presidential Administration giving orders to the Ministry of Communication to “fix the Internet and anti-president and anti-
national slander…”.

27 Some sites which claimed vote rigging on the referendum were allegedly blocked for most of election day.  However, no testing
was conducted to confirm this was the case.  By way of analogy, it is interesting to note that several online newspapers, such as
www.naviny.by, had their phones turned off for the day.  See Freedom House, Nations in Transition 2005.

28 For example, in August 2005 a site with cartoons about President Lukashenka was reportedly blocked, and the two youths who 
had placed the cartoons online were charged with the criminal offense of slandering the President (see Part 3 below).

29 The ONI  “high impact” test list is one that is tailored specifically for the country being tested, and is comprised of sites that are 
likely to be a potential target of state action because of their sensitive or critical (political) nature (See Annex B).

30  A senior figure from the Ministry of Communications officially acknowledged the blocking in an interview with Radio Svaboda.
For information on how the legal case for blocking the sites was built up in 2004, see:  Belnet, 12.10.2004.



They have the technology

ONI testing  in 2005 confirmed that the Belarus authorities  have the technical  capacity to filter  websites. 

The testing  revealed that Russian sites were filtered by  ISPs  configuring  their  routers  to reject requests 

for  the offending  sites’ IP address (a  method called IP  address blocking or null routing).  Further  infield 

investigation by the ONI team revealed that the state’s  capacity  to control the physical  functioning of the 

Internet lies at three levels: 

The first level  is the State Center for 

Information Security (GCBI), a body  that used 

to be part  of  the KGB but now reports directly 

to the President and is roughly  equivalent to 

the US National  Security Agency although  its 

focus is domestic rather  than international.  

Among other things, the GCBI controls the top 

level Internet domain (.by), meaning  it is  in 

charge of  registering all  sites within that 

domain. This also means the GCBI is  in  a 

position to tamper  with  the DNS records of any 

website within its registry to render  it 

unaccessible, should this  be of interest.  

Indeed, during the 2001 presidential  elections, 

the opposition accused the GCBI of just  such 

tampering  when some of  their websites went 

down.

The second level is  by way of the state-owned 

Beltelecom telecommunications monopoly, 

which  is controlled by  the Ministry of 

Communications (See Box 4). Beltelecom’s 

monopoly  extends  over all external 

communication lines, and as such  functions as 

Belarus’ central  ISP.  The thirty  or  so local ISPs 

have been granted licenses to connect  through 

Beltelecom facilities, and no operators have 

fully  independent external  links to the Net, 

with  the exception  of the academic and 

research  network (BasNet), which comes 

under a  different set of controls.31  Thus, most 

Internet traffic within  Belarus  flows through 

one state-owned choke point, making for  an 

ideal  monitoring or filtering set-up. A  filter 

installed on the main router of  Beltelecom can 

block IP-addresses of  external sites that are 

hosted outside of Belarus  regardless  of their 

ONI Internet Watch 001         17

31  Basnet is effectively a government network – see Annex A.  Note also that the major wireless service operators -- Velcom, S,
and BelCel -- are obliged to use Beltelecom hardware facilities for all international traffic.

Box 4.  Beltelecom monopoly:  Revenue, power and 
control

Beltelecom is the main source of  revenue for the 

Ministry  of  Communications (MIC).  Various MIC 

regulations suggest  that protecting Beltelecom’s market 

hegemony  is a priority. One such example is the ban on 

transceiver satellite antennas for commercial providers. 

Another is the essential prohibition of  IP-telephony 

services by  commercial providers, which, if  this were 

allowed,  would undercut Beltelecom’s lucrative earnings 

from international telephone communications. Currently, 

Beltelecom provides IP-telephony  services at a 

substantial profit, (charging only  30% less than regular 

telephone costs).   Some clandestine IP-telephony 

operators tried to provide services at vastly  reduced 

rates, and generated some $200,000 USD worth of 

business before caught by  the KGB, fined, charged and 

shut down (See Annex A).

Formally, the monopoly  exists only  in relation to external 

communication lines, as any  operator may  provide 

services for local telephone calls. However, in practice, 

Beltelecom operates a cross subsidizing system, using 

profits from the very  high charges for international phone 

calls  and Internet to subsidize local call costs,  which 

means that commercial operators cannot  compete. In 

addition,  extra profits from Beletelcom subsidize the 

otherwise unsustainable collective farms and outmoded 

industries which provide essential jobs to Lukashenka’s 

main powerbase (rural workers).

The state’s financial interests in the telecommunications 

‘market are substantial.  In 2004 the market totalled 

USD 700 million with mobile communications accounting 

for 39% of  the market, and fixed telephony, Internet 

access and data transmission equalling 61%. The 

growth of  the stationary  communications segment 

totalled 40%, and the mobile communications market 

had doubled. The government, which has controlling 

shares in all mobile operators, has been the single 

greatest beneficiary. 



domain  name.  This means, for example, that an  opposition  site hosted in the United States and 

registered as  .org can be rendered inaccessible to anyone trying to access  the site from  within  Belarus.  

At various times, the opposition  has accused GCBI of installing filters at Beltelecom.32 Beyond this, there 

is official  acknowledgment that other state security organs like the Ministry of the Interior  have 

comprehensively  surveilled and intercepted Internet traffic to catch  a  variety  of  “cybercriminals” (See 

Annex A and Part 3).

The third level  for  potential  filtering of websites is at the level  of the non-state owned ISPs themselves.33

In  some ways this capacity is superfluous, given  Beltelecom’s overarching control. However, any ISP 

could install  filters to block Internet sites, and no doubt would do so if  directly requested by  a  state 

security  body. ISPs, like all  non-state organizations in  Belarus, are inherently vulnerable to state 

persecution  by  permits, fines or  criminal  charges (See Part 3 below).  During the 2001  presidential 

elections, the ISP “Open  Contact,” which also administers the central  database for the .by domain (on 

behalf of GCBI), was  accused by the opposition  of blocking  various websites  within  Belarus by  way  of 

DNS tampering.

But are they using it?

Just because the regime has the capability  to shut down the Net and there have been allegations that it  

has, does  not prove the reality  of active filtering  for political  purposes.  With  this question  in mind, ONI 

commenced its monitoring of the Internet during the 2006 elections. 

ONI Internet Watch 001         18

32 There have also been persistent rumours, reported in the Polish press that the authorities have procured technology for filtering
from China.  See: http://www.bybanner.com/show.php3?id=1295; http://www.charter97.org/2005/11/25/filtr . Note, however, 
that ONI has not verified any patterns of filtering consistent with those used in China.  See the ONI report on China.

33 As of 2005, a total of 32 providers are connected to Internet access nodes through Beltelecom. According to ISP assessments,
the dial-up services market totalled some USD 24 million in 2004, which was up USD 17 million from 2003. Beltelecom has 
established 187 Internet access points with 732 ‘work places’. It is planned to put into operation 92 more ‘work places’ in 2005 and 
115 in 2006-2007. 


